15 lat monitoringu miejskiego w Poznaniu

W 2000 roku Miasto wspólnie z policją podjęło inicjatywę zmierzającą do poprawy bezpieczeństwa publicznego, polegającą na budowie w mieście systemu monitoringu wizyjnego. Rok później, we wrześniu 2001 roku, inicjatywa ta nabrała formalnego charakteru poprzez podpisanie porozumienia pomiędzy Prezydentem Miasta Poznania a Komendantem Miejskim Policji.

Stanowisko operatora monitoringu miejskiego - grafika artykułu
Stanowisko operatora monitoringu miejskiego

Zgodnie z przyjętą koncepcją, monitoringiem wizyjnym obejmowane były etapowo miejsca uznane za niebezpieczne, ze szczególnym uwzględnieniem ciągów komunikacji pieszej, skrzyżowań o dużym natężeniu ruchu, wiaduktów i przystanków komunikacji miejskiej. Miejsca te typowano w drodze wspólnych uzgodnień władz Miasta z przedstawicielami służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny oraz przedstawicielami samorządów pomocniczych. Pierwsze kamery systemu monitoringu miejskiego zamontowano  na Rondzie Kaponiera a następnie połączono je z systemem monitoringu działającym  na terenie Dworca Głównego PKP. Zamontowanie kamer poprzedzało szereg żmudnych prac, od projektów poczynając, poprzez montaż łączy w infrastrukturze drogowej a na modernizacji stanowisk dozoru kończąc. Obraz z pierwszych kamer systemu monitoringu miejskiego przekazywany był do stanowiska dyżurnego w Komisariacie Policji Poznań Jeżyce.

Takie były początki. Kolejne lata to rozbudowa tego systemu w innych częściach Miasta.  Stary Rynek i okolice szybko stały się papierkiem lakmusowym efektywności działania całego systemu.

W tym czasie centra dozoru wizyjnego przypisane były do stanowisk dyżurnych policji                w poszczególnych komisariatach. Przełom nastąpił w 2010 r. Znowelizowana ustawa                   o strażach gminnych pozwoliła na powierzenie obserwacji obrazu pracownikom straży miejskiej. W poszczególnych komisariatach policji wydzielono na potrzeby  monitoringu wizyjnego osobne pomieszczenia usytuowane w bezpośrednim  sąsiedztwie dyżurujących policjantów   i uruchomiono w nich  nowe  zmodernizowane Centra Oglądu. Stanowiska te wyposażono w 2 lub 3 monitory  ekranowe  umożliwiające  jednoczesny ogląd wielu obrazów z wielu kamer. W każdym centrum  może jednocześnie pracować kilku operatorów.  

Przeprowadzona  modernizacja  Centrów Oglądu  zapewniła  operatorom  łatwy kontakt obserwatora z służbami dyżurnymi policji i straży miejskiej. Ilość pracowników straży pracująca przy całodobowej obserwacji obrazu jest od początku niezmienna - 33 osoby.

Początkowo zespół ten miał do dyspozycji 146 kamer.  Obecnie pracownicy straży przeglądają obraz przekazywany przez 319 kamer. Rocznie obserwatorzy monitoringu przekazują dyżurnym straży miejskiej i policji ponad 7 tys. skutecznych interwencji.                  Ten sposób wykorzystania monitoringu miejskiego znacząco wpłynął na poprawę bezpieczeństwa w Naszym Mieście.